By

“Una volta assaggiato il gusto della profondità, il superficiale sarà sempre insipido” Pier Swami

Sono appena tornata da un corso intensivo di 5 giornate a Casanova dei Fucoli, dove, grazie ad Alessia Giovannini e Aldo Ambrosini, ho vissuto un’esperienza profonda e trasformante. Una di quelle esperienze che ti donano una tale chiarezza e consapevolezza da porti davanti ad un cambiamento inevitabile, perché come dice Pier Swami:

“Una volta assaggiato il gusto della profondità, il superficiale sarà sempre insipido”.

Aldo, parlando di una bambina sua allieva, che ha un profondo amore per i cavalli, mi ha detto che ci sono bambine che, come se fossero marchiate a fuoco, hanno indelebile questo amore dentro. Io sono stata una di quelle bambine che Aldo definisce marchiate a fuoco.
A tre anni ho iniziato con questa ossessione per i cavalli e ora il mio percorso, dopo innumerevoli esperienze, mi ha portata a Casanova dei Fucoli, dove ho trovato ciò che ho sempre cercato.
Torno a casa con “nuovi occhi”, “enpower”, arricchita e felice di queste esperienze, ma anche con un peso nel cuore. Ho sempre amato profondamente i cavalli e, nonostante sapessi che la modalità e le situazioni in cui ho avuto a che fare con loro fossero dei compromessi tra la loro vita naturale e le esigenze umane, ho quasi sempre ritenuto che fossero cavalli rispettati.
Non felici, ma rispettati.

Qui mi sono resa conto di quanto questo compromesso sia stato pesante per loro…perché scelto dall’umano e non da loro, in primis, e perché li ha, a vari livelli, abusati. Respirano, ma sono un po’ morti dentro. Nessuna grande brutalità, ma tanti più o meno piccoli abusi costanti.
Stando a contatto con cavalli che vivono in branco, a cui è data la possibilità di vivere come cavalli ed esprimersi per ciò che sono, ho sentito la loro vera essenza…che è quella che amo e che mi attrae da sempre in tutti i cavalli che ho incontrato e che incontro, ma che in questi è espressa totalmente mentre negli altri, mi sono resa conto, solo in minima parte.
Ho realizzato che quel compromesso che a me è sembrato accettabile, a loro è costato quasi il loro intero essere.

Quanto male c’è nell’indurre un essere vivente a morire dentro pur di sopravvivere!
Mi tornano alla mente le parole di Luca Moneta, che durante un suo strage, alla domanda di un partecipante che chiedeva quando fosse giusto forzare un cavallo, rispose…MAI!
Dicendo una frase che mi è rimasta impressa.

“Noi tutti iniziamo ad andare a cavallo perché amiamo questi splendidi animali, ma, quando iniziamo a fare sport, troppo spesso ce lo dimentichiamo”.

Ci avviciniamo ai cavalli perché li amiamo, perché come diceva W. Churchill: ”C’è qualcosa nel cavallo che si attanaglia all’interiorità dell’uomo”.
Quel qualcosa è espresso con una potenza inequivocabile e travolgente dai cavalli di Aldo, perché lasciati liberi di essere.
Ma in questo posto magico la bellezza non è solo espressa dalla gestione in libertà degli animali, ma dalla libertà di scelta lasciata agli animali durante il lavoro.
Quando Aldo lavora, mi diceva, il cavallo può non fare quello che gli viene chiesto. Ha sempre un’alternativa, una via di fuga, non è obbligato a stare con il suo umano. Se oggi la situazione non funziona, nessun problema, funzionerà un altro giorno. Questo nel mondo equestre è un concetto rivoluzionario.
Solitamente l’insegnamento che viene dato è l’esatto opposto, si continua a fare la richiesta al cavallo finché non risponde correttamente.
Solo allora si può finire la sessione di lavoro, perché altrimenti avrà “vinto” lui e la volta successiva sarà ancora meno collaborativo…ti prenderà in giro.
Dobbiamo tacitare il nostro ego e capire che il cavallo è libero di non essere interessato a noi e alla nostra proposta in un determinato momento per mille motivi.

Il suo rifiuto non è una provocazione nei nostri confronti.
E’ un’occasione di crescita che dobbiamo cogliere per proporci la volta successiva come un’alternativa migliore a quello che sta facendo in quel momento, così che la scelta di interagire con noi sia autentica, spinta da una motivazione pura e non da una imposizione.
Lo stare insieme diventa una compartecipazione e non un condizionamento.
Non vi è più abuso e prevaricazione, non vi è più uno schiavo che esegue degli ordini, ma un amico che ha voglia di fare esperienze con te, perché ha piacere a condividere del tempo con te. Un tempo che non esiste più in quel momento, è infinito come tempo vissuto e brevissimo come tempo calcolato.
Perché basta poco tempo per grandi esperienze. La ripetizione infinita non arricchisce, anzi…imbruttisce.
È però un tempo rispettoso che può espandersi e diventare lentissimo se l’altro ne ha bisogno. Un tempo nella Presenza.
Ed è nell’imparare ad essere presenti che Alessia ci ha prese per mano e ci ha accompagnate. Grazie alla sua infinita professionalità e sensibilità è riuscita a condurci in quel luogo dove il cavallo e l’umano diventano Uno.

Forse è proprio l’intuizione della nostra anima che vede nel cavallo un’opportunità di raggiungere quell’Unione che ce li fa amare così profondamente.
Il cavallo ci sente e sa di cosa abbiamo bisogno, mette a disposizione la sua presenza per andare a comunicare con quella parte di noi più autentica.
La cosa meravigliosa è che, in questo incontro, lo scambio è reciproco.

Mi torna alla mente il significato del saluto yogico Namaste:
”Onoro quel luogo in te in cui risiede l’universo intero, e quando tu sei in quel luogo in te, e io sono in quel luogo in me, noi siamo una cosa sola”.
Non a caso Alessia ha chiamato il suo metodo “As One”. Un percorso che, attraverso 7 passi, ci porta all’Unione.
Un percorso di consapevolezza. Un percorso nel quale ogni step lavora su un aspetto di noi e della relazione, facendoci diventare sempre più consapevoli di noi stessi e di cosa portiamo con noi nella relazione con il cavallo. Un percorso di guarigione, che non deve essere inteso come percorso terapeutico, ma come un percorso di crescita personale, per essere la versione migliore di noi stessi, per tornare a vivere nella nostra essenza.

Liberi dai condizionamenti e dalle ferite che nel corso della vita sono diventati parte di noi. Nello stare con i cavalli, attraverso momenti di presenza, a terra e senza richieste, avviene la magia. Mentre tu guarisci me io guarisco te. Nello stare insieme, aiutando l’altro, scopri o rinforzi una parte di te che dona all’altro il benessere. Il cavallo ha il potere di metterti in profondo contatto con te stesso, perché ti vede, e ti sente oltre le tue corazze ed identificazioni.

Ho sentito miliardi di volte la frase “Il cavallo è il tuo specchio” e credevo di averla compresa.
Oggi so che è qualcosa di diverso, che va oltre. Il cavallo vede il tuo essere e si pone in modo tale che tu possa guarire le parti ferite. Ma questo non è un beneficio a senso unico.
Aiutando l’altro, il cavallo scopre una parte di sé e vive l’esperienza di potersi esprimere.
Lo stratificarsi di esperienze in cui entrambi si nutrono in una danza continua tra chi dà e chi riceve, crea un legame basato sulla crescita del ben-essere di entrambi. Il passaggio poi a montare il cavallo, diventa un atto di trasformazione. Nessun dominio, un fondere i corpi oltre che le anime. Un’esperienza di estasi dove i confini si perdono.

Non esiste più un “io” e un “lui”, ma questa nuova entità che nella fusione di corpi, cuori e intenti si muove come un nuovo Se’ diverso dalla somma dei due.
Un’entità nuova che priva di identificazione si fonde con il tutto. Dico sempre alle persone che incontro, pentite di un qualcosa, che il passato è passato, non si può cambiare.
Come dice Aldo: “Tutti noi abbiamo fatto qualcosa nella vita di cui non andiamo particolarmente orgogliosi”.
Gli errori si fanno, è cosa succede dentro di noi dopo averli commessi e riconosciuti come tali e, cosa facciamo poi per rimediare ad essi che rende l’errore un insegnamento. Importante è ciò che scegliamo di fare oggi per avere un futuro diverso dal passato in cui non ci riconosciamo più.

Credo fortemente che, chiunque si avvicini al cavallo ed al suo mondo, sia spinto da un profondo amore e desiderio di Unità ma, come diceva Paramhansa Yogananda: “L’ambiente è più forte della volontà“ e alla fine, se non si hanno esempi ispiranti, ci si può convincere che il compromesso sia l’unica opzione.
Mi auguro che sempre più persone possano avere l’opportunità di incrociare sulla propria strada Alessia e Aldo, per poter crescere e migliorare il proprio benessere e, soprattutto, quello di tutti i cavalli con cui avranno a che fare.

Alessia ha detto che: “Chi non si trova bene in questo mondo probabilmente è arrivato per crearne uno nuovo”.
Allora facciamolo! Sono fiduciosa che questi semi possano crescere e diffondersi, finché si possa creare un nuovo mondo equestre, dove il raggiungimento dell’Unione sia il presupposto e non la meta.
Un mondo basato sul rispetto profondo del cavallo e di conseguenza del nostro essere.

Elena Bacciocchi

53 Comments

  • 最会淘

    疫情还在影响生活!唉!

  • www.much.pw

    This Domain Is Good!

  • Make Money At Home

    Do nothing and earn up to $2,929,680!Just join the VIP and earn money without work!660,000 HD sexy photos download by package!URL:https://baby.much.pw/

  • Backlinks

    100,000 Backlinks only $10,Subject to data from ahrefs.com.After paid $10 by PayPal (My PayPal:helloboy1979@gmail.com),Tell me your URL, email and comment content.I will complete the task within ten days.But It may take up to a month for the data updated from ahrefs.com.

  • puravive weight loss tablets

    It was great seeing how much work you put into it. The picture is nice, and your writing style is stylish, but you seem to be worrying that you should be presenting the next article. I'll almost certainly be back to read more of your work if you take care of this hike.

  • puravive review

    Seeing how much work you put into it was really impressive. But even though the phrasing is elegant and the layout inviting, it seems like you are having trouble with it. My belief is that you ought to try sending the following article. If you don't protect this hike, I will definitely come back for more of the same.

  • keo karpin olive oil

    Its like you read my mind You appear to know so much about this like you wrote the book in it or something I think that you can do with a few pics to drive the message home a little bit but other than that this is fantastic blog A great read Ill certainly be back

  • Jeanne Adams

    Normally I do not read article on blogs however I would like to say that this writeup very forced me to try and do so Your writing style has been amazed me Thanks quite great post

  • Harmon Brakus

    Fantastic beat I would like to apprentice while you amend your web site how could i subscribe for a blog site The account helped me a acceptable deal I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  • temp mail

    Hey, cool post You can check if there's a problem with your website with Internet Explorer. Because of this issue, many readers will overlook your excellent writing because IE is still the most popular browser.

  • Heaven Beier

    helloI really like your writing so a lot share we keep up a correspondence extra approximately your post on AOL I need an expert in this house to unravel my problem May be that is you Taking a look ahead to see you

  • Dawn Conn

    I do not even know how I ended up here but I thought this post was great I dont know who you are but definitely youre going to a famous blogger if you arent already Cheers

  • Jacques Metz

    You have a gift for writing engaging content. I was hooked from start to finish.

  • Charley Mante

    Simply wish to say your article is as amazing The clearness in your post is just nice and i could assume youre an expert on this subject Well with your permission let me to grab your feed to keep updated with forthcoming post Thanks a million and please carry on the gratifying work

  • SLOT GACOR DEMO 2024

    While there is substance in the author's arguments, I must respectfully challenge and express my disagreement with certain aspects.

  • mechanic

    Thank you for the auspicious writeup It in fact was a amusement account it Look advanced to more added agreeable from you By the way how could we communicate

  • Cryptocurrency investments

    I loved as much as you will receive carried out right here The sketch is attractive your authored material stylish nonetheless you command get got an impatience over that you wish be delivering the following unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike

  • temporary emai;

    I very delighted to find this internet site on bing, just what I was searching for as well saved to fav

  • mail temporar

    I truly appreciate your technique of writing a blog. I added it to my bookmark site list and will

  • tempmail

    Hi i think that i saw you visited my web site thus i came to Return the favore Im attempting to find things to enhance my siteI suppose its ok to use a few of your ideas

  • bbb fitspresso

    Your words are powerful and have the ability to make a real difference in people's lives Keep using your voice to spread positivity and knowledge

  • seo audit free

    I do not even understand how I ended up here, but I assumed this publish used to be great

  • 꽁 머니

    ●️꽁타●www.️ggongta.com✔️꽁타✔ [농구] 3월8일 NBA 전경기 분석 betmoa +0

  • alpilean reviews

    Your positivity and optimism are contagious It's evident that you genuinely care about your readers and their well-being

  • ikaria juice

    It means so much to receive positive feedback and know that my content is appreciated. I strive to bring new ideas and insights to my readers.

  • biolean reviews

    Normally I do not read article on blogs however I would like to say that this writeup very forced me to try and do so Your writing style has been amazed me Thanks quite great post.

  • biolean reviews

    of course like your website but you have to check the spelling on several of your posts A number of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to inform the reality on the other hand I will certainly come back again.

  • biolean reviews

    helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately your post on AOL I need an expert in this space to unravel my problem May be that is you Taking a look forward to see you.

  • ikaria lean belly juice

    Your posts always provide me with a new perspective and encourage me to look at things differently Thank you for broadening my horizons

  • DIY exhaust system repair

    Positivity creating a pleasant user experience, much like a well-designed website.

  • qweqttt

    Thank you for the auspicious writeup It in fact was a amusement account it Look advanced to more added agreeable from you By the way how could we communicate

  • cerebrozen reviews

    I genuinely enjoyed the work you've put in here. The outline is refined, your written content stylish, yet you appear to have obtained some apprehension regarding what you wish to deliver thereafter. Assuredly, I will return more frequently, akin to I have almost constantly, provided you maintain this climb.

  • zencortex reviews

    What a fantastic resource! The articles are meticulously crafted, offering a perfect balance of depth and accessibility. I always walk away having gained new understanding. My sincere appreciation to the team behind this outstanding website.

  • 일본 카베진 가격

    카베진은 내 위장의 구세주예요. 어떤 음식을 먹어도 걱정 없이 소화를 도와주니, 이제는 없어서는 안 될 존재가 됐어요.

  • Efren Heidenreich

    I've been reading your blog for a while, and this post is one of your best yet.

  • Adult Xtream Code IPTV

    Your writing is a true testament to your expertise and dedication to your craft. I'm continually impressed by the depth of your knowledge and the clarity of your explanations. Keep up the phenomenal work!

  • Paid Porn IPTV

    Your blog is a breath of fresh air in the often mundane world of online content. Your unique perspective and engaging writing style never fail to leave a lasting impression. Thank you for sharing your insights with us.

  • Free Adult IPTV

    Wow superb blog layout How long have you been blogging for you make blogging look easy The overall look of your site is magnificent as well as the content

  • IPTV aanbieder

    Your blog is a testament to your passion for your subject matter. Your enthusiasm is infectious, and it's clear that you put your heart and soul into every post. Keep up the fantastic work!

  • temp/mail

    The degree to which I admire your work is as substantial as your own sentiment. Your sketch is refined, and the material you have authored is of an exceptional standard. Nevertheless, you appear to be anxious that you may be on the verge of presenting something that could be considered questionable. I believe you will be able to rectify this situation promptly.

  • temp-ma

    I share your level of appreciation for the work you have produced. The visual you have displayed is tasteful, and the content you have written is stylish. However, you seem to be uneasy about the possibility of delivering something that may be viewed as dubious in the near future. I agree that you will be able to address this concern in a timely manner.

  • iptv abonnementen vergelijken

    Your blog is a testament to your expertise and dedication to your craft. I'm constantly impressed by the depth of your knowledge and the clarity of your explanations. Keep up the amazing work!

  • IPTV Irish Channels

    Your writing has a way of resonating with me on a deep level. I appreciate the honesty and authenticity you bring to every post. Thank you for sharing your journey with us.

  • BEST IPTV IRELAND

    helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately your post on AOL I need an expert in this space to unravel my problem May be that is you Taking a look forward to see you

  • Buy Norge IPTV

    Your blog has become an indispensable resource for me. I'm always excited to see what new insights you have to offer. Thank you for consistently delivering top-notch content!

  • proveedor iptv españa

    Your writing has a way of making even the most complex topics accessible and engaging. I'm constantly impressed by your ability to distill complicated concepts into easy-to-understand language.

  • iptv contratar

    Hello i think that i saw you visited my weblog so i came to Return the favore Im trying to find things to improve my web siteI suppose its ok to use some of your ideas

  • Pornup Link Paid Porn

    Your writing is like a breath of fresh air in the often stale world of online content. Your unique perspective and engaging style set you apart from the crowd. Thank you for sharing your talents with us.

  • Buy IPTV USA

    Somebody essentially lend a hand to make significantly posts I might state That is the very first time I frequented your web page and up to now I surprised with the research you made to create this particular put up amazing Excellent job

  • ปั้มไลค์

    I loved as much as you will receive carried out right here The sketch is tasteful your authored subject matter stylish nonetheless you command get got an edginess over that you wish be delivering the following unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this hike

  • Comprar IPTV

    Your blog is like a beacon of light in the vast expanse of the internet. Your thoughtful analysis and insightful commentary never fail to leave a lasting impression. Thank you for all that you do.

  • línea de prueba de iptv

    Excellent blog here Also your website loads up very fast What web host are you using Can I get your affiliate link to your host I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  • IPTV España

    hiI like your writing so much share we be in contact more approximately your article on AOL I need a specialist in this area to resolve my problem Maybe that is you Looking ahead to see you

Post a comment

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *